Hlavné pamätihodnosti mesta
MESTSKÉ OPEVNENIE (pozri fotoalbum a 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, )
Už v 13. storočí začali si obyvatelia Trnavy stavať okolo mesta opevnenie a postupne ho zdokonaľovali. Kameň do základov dovážali z Malých Karpát. Múry, veže a bašty stavali z tehál, ktoré pálili v mestských tehelniach. Potrebnú hlinu na tehly získali pri kopaní priekop. Vodu do nich napúšťali z umelo vybudovaného rybníka a z Trnávky. Opevnenie vymedzovalo skoro pravidelný obdĺžnik 800 x 700 m. Trojkilometrovú konštrukciu opevnenia tvorí na jeho začiatku 35 tehlových veží vzdialených od seba 60 až 120 metrov pospájaných drevozemným valom. Štvorpodlažné hranolové veže so štvorcovým pôdorysom (asi 8 x 8 m) boli vymurované z tehál. Takmer dva metre hrubé steny z pálených tehál neboli omietnuté, ale upravené tzv. škárovaním. Do veží sa vstupovalo na úrovni druhého podlažia. V stene orientovanej k mestu na horných podlažiach osvetľovalo interiér väčšie okno. Na prednej a bočných stenách bývala veľká štrbinová strieľňa, na úrovni piateho podlažia bola veža ukončená cimburím. Do mesta sa vchádzalo štyrmi bránami. Ku každej zo štyroch mestských brán viedol most ponad vodnú priekopu. Pri vyústení Jerichovskej ulice do dnešnej Rybníkovej ulice stála Malženická brána, na konci Halenárskej ulice pri klariskom kláštore zasa Lovčická brána. Na konci Hlavnej ulice pri okresnom súde bola Dolná (Lautenburská) brána. Horná brána (Stulpurcherská) bola na konci Štefánikovej ulice pri Zelenom kríčku. V 15.-16. stor. vyplnili prieluky medzi ozubením cimburia na hradbách, baštách a vežiach zväčša hákovnicovými strielňami trojuholníkového tvaru alebo smolnými nosmi, ktoré sa v pravidelne striedali. Pred Dolnou a Hornou bránou vybudovali pre ich dokonalejšiu ochranu pravouhlé barbakany. Lovčickú bránu s predbráním z 15. stor. neskôr zamurovali a v hradbách dodatočne urobili tri bránky pre peších.
V 18. storočí pri zániku obrannej funkcie hradieb začali k ich vnútornej stene pribudovávať menšie objekty, alebo hradby rozoberať ako stavebný materiál. Pravdepodobne z dôvodov nedostatočnej šírky pre komunikácie zbúrali v 19. storočí mestské brány.
V r. 1820 Hornú i Dolnú bránu zbúrali. Pre chodcov slúžili dve bránky (fortne). Jedna z nich v podstate slúži aj dnes, lebo dá sa ňou prejsť od farského kostola k poliklinike. V pôvodnej podobe dnes môžeme vidieť ešte výpadovú bránku, a tú v promenáde neďaleko evanjelického kostola. V žiadnych prameňoch sa nehovorí, či sa Tatári dostali do mesta. Alebo ho obišli, alebo sa im ubránilo. Značná časť mestského opevnenia ako vzácna kultúrna pamiatka dodnes existuje.
KOMPLEX UNIVERZITNÝCH BUDOV (pozri 1, 2, 3, )
Do Trnavy sa pred Turkami v r. 1543 presídlil ostrihomský arcibiskup a kapitula. A práve kardinál Peter Pázmaň v Trnave založil v r. 1635 univerzitu. Spočiatku mala iba filozofickú a teologickú fakultu, ale v r. 1666 bola zriadená aj právnická fakulta a svoju činnosť začala 7. novembra 1770 aj lekárska fakulta. Na Trnavskej univerzite študovali Slováci, Česi, Maďari, Nemci, Chorváti, Rumuni i Poliaci. Komplex univerzitných budov na Univerzitnom námestí tvorilo jezuitské kolégium v širšom zmysle slova. Boli tu priestory pre filozofickú i teologickú fakultu i priestory pre jezuitskú komunitu. Univerzitu totiž viedli jezuiti až do jej poštátnenia v r. 1770. Univerzita si tu vybudovala aj kníhtlačiareň, knižnicu a hvezdáreň, ba mala aj vlastnú botanickú záhradu i lekáreň. V. Jankovič vo svojej štúdii Budovy Trnavskej univerzity – národná kultúrna pamiatka o tomto kolégiu o. i. píše: „ je nesporné, že komplex jezuitského kolégia univerzity so svojimi rozmermi a zariadeniami (vodovod, kanalizácia, komíny, kúrenie) predstavoval jeden z najväčších stavebných počinov a výtvorov 17. a 18. storočia na Slovensku.“
- Katedrálny chrám sv. Jána Krstiteľa – Univerzitný
( pozri fotogaléria 1, 2, 3, 4, video1, video2 )
Najuznávanejšiu osobnosť sveta, hlavu katolíckej cirkvi – Svätého Otca Jána Pavla II. privítali zvonením všetky trnavské zvony a obyvatelia mesta 11. septembra 2003. Prvý raz vo svojej histórii vítal malý Rím takú významnú návštevu. Davy ľudí lemovali ulice, ktorými prichádzal pápež ku Katedrálnemu chrámu sv. Jána Krstiteľa. Tu ho privítal primátor mesta a v chráme otec arcibiskup Mons. Ján Sokol okrem iného aj týmito slovami: „Zo srdca ďakujem, že ste prišli z veľkého Ríma do nášho slovenského Ríma.“ Svätý Otec potom chvíľu zotrval v modlitbe pred milostivým obrazom Panny Márie Trnavskej, ktorý sem pri tejto príležitosti priviezli z Dómu sv. Mikuláša. Aj svet sa vtedy opäť dopočul o Trnave, pretože tu bolo prítomných niekoľko desiatok domácich i zahraničných novinárov. Trnavčanom túto vzácnu návštevu bude pripomínať socha pápeža Jána Pavla II, ktorú vytvoril akademický sochár Anton Gábrik.
- Arcibiskupský palác a knižnica
Arcibiskupský palác bol postavený v roku 1562 na starších základoch niekoľkých farských domov. Neskôr boli pristavané dvorové krídla a miesto pre archív a knižnicu. Do roku 1820 v arcibiskupskom paláci nepretržite sídlili arcibiskupi.
Iba právnická fakulta nemala svoju vlastnú budovu. Kánonické právo prednášali jezuiti v priestoroch filozofickej a teologickej fakulty, ale občianske (civilné) právo svetskí profesori v budove arcibiskupskej knižnice. Je to budova medzi farským kostolom a arcibiskupským palácom. V r. 1615 dal ju postaviť k arcibiskupskému palácu arcibiskup Forgáč a pôvodne bola určená pre tlačiareň a knižnicu.
(pozri 1, )
Univerzitní študenti bývali v burzách, konviktoch a v seminároch, ktoré sú na ulici Jána Hollého a na začiatku Halenárskej ulice. Ako prvá z týchto budov je na roku Hollého a Invalidskej ulice Adalbertínum (burza sv. Vojtecha). Založil ju P. Pázmaň v r. 1619 pre chudobných študentov jezuitského gymnázia. Neskôr ju rozšírili a nadstavili. Budova stále slúži školským potrebám. Aj pamätná tabuľa na nej pripomína, že v 30 rokoch minulého storočia tu učil aj spisovateľ Peter Jilemnický.
Seminarium rubrorum (seminár červených klerikov) bol generálnym seminárom pre celé Uhorsko. V roku 1649 ho založil arcibiskup Juraj Lippai pre uhorských bohoslovcov. Pomenovanie dostal podľa toho, že jeho seminaristi nosili červené reverendy. Od r. 1853 v ňom sídli gymnázium. Baroková budova bola v roku 1914 zvýšená o jedno poschodie, fasáda dostala novú renesančnú úpravu. Nezachoval sa však pôvodný erb zakladateľa. Terajší erb nad portálom bol osadený po roku 1912 a patrí ostrihomskému arcibiskupovi Jánovi kardinálovi Csernochovi (1852 - 1927). Na tejto budove je pamätná tabuľa básnika Jána Hollého, ktorý tu študoval.
-Marianum (Mariánsky seminár) (pozri 1, 2, 3, )
Marianum (Mariánsky seminár) – mala podobný vývoj. Postavená bola v r. 1666 – 1700. Od roku 1853 tiež patrila gymnáziu a z jej uličnej fasády aj tu zostal ako pôvodný iba ranobarokový portál s erbom zakladateľa Juraja Selepčéniho a sochou Panny Márie. Na budove je pamätná tabuľa Štefana Moyzesa, banskobystrického biskupa a prvého predsedu Matice slovenskej. Bola v ňom jedna z univerzitných divadelných sál. Začiatkom 20. storočia po radikálnej prestavbe vznikla na prvom poschodí veľká spoločenská sála. Mikuláš Schneider – Trnavský v nej premiérovo uvádzal viaceré svoje diela. Dnes je obnovená sála reprezentatívnym priestorom pre spoločenské podujatia v meste.
(pozri 1, )
Poslednou univerzitnou budovou na Hollého ulici je Šľachtický konvikt. Mária Terézia ho dala postaviť v r. 1747 – 1754. V tejto krásnej barokovej budove po zrušení reholí u nás bol vojenský útvar kpt. Nálepku. Až teraz však opäť táto budova slúži účelu primeranému jej historickej i umeleckej hodnote. Sídli tu arcibiskupský úrad.
História budovy Arcibiskupského úradu
V krátkom vyčnievajúcom piatom krídle budovy je umiestnená Kaplnka Sv. Kríža. V literatúre sa často nesprávne uvádza ako Kaplnka sv. Jána Evanjelistu. Múry oktogonálne zaklenutej kaplnky sú mohutnými pilastrami rozčlenené na 8 polí, rozdelených oknami.
Spracoval: PhDr. Rastislav Karaba, PhD.
Použitá literatúra:
DZURŇÁKOVÁ, Z.: Komplex univerzitných budov v Trnave. In: Dejiny Trnavskej univerzity 1635-1777, 1992-2010. Editori: J. Šimončič a A. Hološová. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2010, s. 287 – 297.
JANKOVIČ, V.: Budovy Trnavskej univerzity. In: Monumentorum tutela. Ochrana pamiatok 13. Bratislava : Obzor 1988, s. 365 – 378.
Dejiny Trnavy. Zostavili: J. Šimončič a J. Watzka. Bratislava : Obzor, 1988, 498 s.
Trnava 1238 – 1938. Trnava : SSV, 1938, 489 s.
ŠIMONČIČ, J.: Mojej Trnave. K dejinám Trnavy a okolia. Trnava : B-print, 1998, 419 s.
ŽUFFOVÁ, J.: Obnova univerzit. budov v Trnave. In: Trnavská univerzita 1635 – 1777. Zostavil: J. Šimončič. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, 1997, s. 199 – 207.
- Stephaneum (seminár sv. Štefana)
Hneď vedľa, ale už na Halenárskej ulici, je Stephaneum (seminár sv. Štefana). Budova mierne lichobežníkového tvaru s vnútorným dvorom vznikla spojením 4 budov, ktorých fasády boli zjednotené v rokoch 1723-1724 po ukončení moru, ktorý zasiahol Trnavu. Optické rozčlenenie fasády toto spojenie naznačuje aspoň farebným odlíšením, ktorého logika bude viac zrejmá až po ukončení rekonštrukcie západnej fasády zo strany Halenárskej ulice, ktorou rekonštrukcia pokračuje. Severná fasáda je 14 – osová. Dve okná sú zamurované. Na okenných otvoroch na prízemí je zachovaných 12 plochých kovaných prevliekaných mreží. Fasáda je horizontálne členená rímsou, na prízemí je rustika. Obdĺžnikové okná majú kamennú ušnicovú šambránu, sú zdobené píniovými šiškami.
Stephaneum je dvojpodlažný celopodpivničený štvorkrídlový palác so stredným zatvoreným dvorom, okolo ktorého vedie spojovacia chodba. V budove sa nachádza i kaplnka zaklenutá kupolou a vyzdobená freskami. Autorom maliarskej výzdoby je J. I. Cimbal. Stropy paláca sú pokryté ozdobnými štukami. Palác bol postavený ako súčasť areálu univerzitných budov v roku 1724 podľa projektov neznámeho viedenského autora z okruhu známeho architekta J. L. Hildebrandta. Podľa slov Mgr. art. Juraja Puškára „ide o príklad neskorobarokovej až rokokovej palácovej architektúry mestského typu s architektonickým prevedením výnimočných kvalít.“ V rokoch 1724-1850 tu sídlil Seminár sv. Štefana založený arcibiskupom Mikulášom Oláhom. Palác bol vybudovaný z darov Štefana Koháryho, kanovníka Méreyho a vikára Spáczayho. V roku 1850 bol seminár z paláca presťahovaný do Ostrihomu a až do roku 1886 dom obýval arcibiskupský vikár.
Od roku 1886 tu bol zriadený katolícky chlapčenský sirotinec, po roku 1945 bol využívaný ako detský domov. V roku 1995 bol objekt uzavretý až do roku 2007, kedy sa začalo s rekonštrukciou. Stephaneum dostalo novú strechu, v súčasnosti je však budova neobývateľná, potrebuje komplexnú rekonštrukciu. Patrí medzi národné kultúrne pamiatky, nachádza sa v severovýchodnom časti Mestskej pamiatkovej rezervácie Trnava.
- Lekárska fakulta (pozri 1, )
Klasicistická dvojpodlažná budova fakulty ktorú postavil v rokoch 1770 – 1772 staviteľ J. Hausmann. Po odchode Trnavskej univerzity bola v budove Kráľovská akadémia. Po obnovení Trnavskej univerzity tu sídli Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity. Na rohu budovy je socha sv. Jána Nepomuckého.
- Olahov seminár (pozri 1, video1 )
Ako posledný objekt národnej kultúrnej pamiatky Univerzitné budovy v Trnave je Oláhov seminár. Stojí na Mikulášskom námestí a postaviť ho dal pred r. 1566 arcibiskup Mikuláš Oláh. Po poslednej obnove budovy v r. 1974 – 1979 je tu Múzeum knižnej kultúry pri Západoslovenskom múzeu v Trnave.
Trnavská univerzita bola v r. 1777 presťahovaná do Budína. Budovy jezuitského kolégia na Univerzitnom námestí dostalo vojsko. Bývali tam vojenskí vyslúžilci, vojenskí invalidi a naposledy vojenská posádka.
Bazilika sv. Mikuláša – Hrubý kostol
(pozri fotogaléria 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,video1 , video2, video3, video4 , video5, video6)
Hneď oproti hlavnému vchodu do Dómu je bočný vchod do rímskokatolíckej fary. Postavili ju na prelome 13. a 14. st. a jej obnova sa uskutočnila v r. 1768. Vedľa fary vpravo je Oláhov seminár, ktorý sme už spomínali medzi univerzitnými budovami. Vedľa Dómu smerom na juhovýchod stojí arcibiskupský palác. Pôvodne goticko-renesančnú stavbu barokovo prestavali.
Stavba baziliky bola robená ako mestská stavba, keďže mesto ako patrón dodávalo stavebný materiál z vlastných zdrojov, ale aj za podpory panovníkov a bohatého meštiactva. Trojloďový chrám bol postavený na najvyššom bode starého mesta. Okolo bol cintorín. Pôvodné hlavné uličné priečelie baziliky bolo jednovežové (gotické). Na južnej strane sa nachádzajúci gotický portál je pôvodný. Obvodové vonkajšie murivo malo oporné piliere, medzi nimi vysoké gotické okná.
Vo svätyni päťbokého záveru zachovalo sa pôvodné gotické pastofórium. Na severnej strane je gotický otvor, vedúci dnes do sakristie. Pôvode viedol do románskej kaplnky sv. Juraja, ktorá počas stavby kostola slúžila farským potrebám.
Krížová klenba svätyne má rebrá hruškovitého profilu. Svätyňa nadväzuje na hlavnú loď masívnym triumfálnym oblúkom. Hlavná loď má po obidvoch stranách rovnakej šírky bočnej lode oddelené nerovnako širokými gotickými arkádami.
Štyri klenbové polia hlavne lode sú podobne riešené ako vo svätyni. V strede polí sú vypustené kamenné svorníky s plastickými erbmi. (Žigmund Lucemburský, Alberte Habsburský a mesto Trnava). Bočné lode sú podobne klenuté s kamennými rebrami a svorníkmi. V predsieni kostola (podchórie) sa zachovali pôvodné fresky: atribúty evanjelistov , uprostred znak mesta a na stenách a pilieroch sv. Ján ev., sv. Mikuláš, sv. Pavol a výjav o svätom Jurajovi.
Pôvodné kaplnky ležiace z oboch strán hlavného vchodu boli prestavané a zosilnené začiatkom XVI. Storočia, kedy sa uskutočnili ďalekosiahle úpravy a opravy. Vtedy arcibiskup Mikuláš Oláh chcel zvýrazniť význam tohto chrámu, ktorý od roku 1543 slúžil aj ostrihomskému arcibiskupovi a jeho kapitule, ktorí sa evakuovali pred Turkami do Trnavy. Prestavali sa: priečelie na dvojvežové a pod vežové kaplnky boli rozšírené. V roku 1577 boli na vrchole veží umiestnené veterníky: kohúti s dvojkrížom. (Kohút na snôpku je aj pri bočnom vchode. Je z erbu mestského kapitána Hollého - 1498).
17. storočie bolo v znamení najrozsiahlejších stavebných úprav a zmien kostola. Z popudu arcibiskupa kardinála Petra Pazmana začala v roku 1618 rozsiahla prestavba a interiérové úpravy, ktoré skončili v roku 1630. Prístavbou bočných kaplniek zmenil sa nielen pôdorys kostola, ale aj jeho jednoliatosť a gotická štruktúra. Vtedy bola aj rozrušená gotická kaplnka sv. Juraja a na jej mieste vybudovaná sakristia. Postavený bol nový chór, kazateľnica, nové lavice ako aj nové oltáre – všetko v barokovom slohu.
Veľký požiar v roku 1666 zasiahol severnú vežu, ktorú dal arcibiskup Juraj Szelepchen – Pohronec v roku 1676 prestavať na výšku južnej veže. Prebudovaná bola aj sakristia a ozdobená linetovou klenbou so štukovým dekorom.
Poslednou významnou prístavbou kostola bola centrálna baroková kaplnka Panny Márie, postavená v roku 1739 – 1741 s baldachýnovým oltárom od A. Huettera.
Začiatkom 19. storočia bol opravený triumfálny oblúk, zrušené sedlové vežičky steny svätyne dostali drevené obloženie a na južnej strane v r. 1823 boli zosilnené oporné piliere z materiálov zrušeného slovenského kostola sv. Michala arch.
V rokoch 1900 – 1905 boli osadené nové vitráže okien, urobená maľba bočných stien hl. lode i svätyne. V roku 1916 bola odstránená tehlová výplň trojkružového gotického okna južnej podvežovej kaplnky a kaplnka v roku 1922 renomovaná.
V r. 1954-1958 boli omietnuté veže, porobené rozsiahle očistné a konzervačné práce na rímsach, kamenných osteniach, fialách a kamenných chrličoch.
Očistenie barokového stropu sakristie v r. 1964, elektrifikovanie zvonenia v r. 1967 atď.
Pri prestavbách, opravách, rušeniach sa stávalo, že epitafy boli odložené, premiestňované, žiaľ aj ponechané „napospas“.
Farský kostol sv. Mikuláša v Trnave patrí medzi tie pamätné kostoly, kde sa uchovali aj početné náhrobné kamene, pamätné dosky, tabule. A práve o tých chceme tu podať obraz aspoň s najdôležitejšími poznatkami a lokalizáciou.
Farský kostol sv. Mikuláša v Trnave bol vybudovaný v rokoch 1380-1424 na mieste staršieho románskeho kostola. Tento chrám mal od začiatku aj sepulchrálnu funkciu.
Okrem okolitého cintorína, zrušeného v roku 1743, krypty kostola slúžili na pochovávanie.
Pod svätyňou farského chrámu boli vybudované murované krypty a tak tomu bolo aj pod hlavnou a bočnými loďami. Aby sa zachovala pamiatka tu pochovaných, podľa zvyklostí sa zhotovovali náhrobné kamene rôznych techník, materiálov a prevedenia, ktoré boli umiestnené buď priamo nad miestom pochovania plocho alebo boli dané do dlažby, prípadne na stenu kostola. Zachovalé náhrobné kamene i ďalšie kamenné tabule pochádzajú hlavne zo 14. až 17. storočia. Vidieť na nich istý vývoj a vyspelosť tvorcov ako po stránke tematickej, tak aj výtvarnej a umeleckej. Od jednoduchých či účelových riešení až po plošné a reliéfne zobrazenia – poprsím, v polohe kľačiacej i stojacej. Mnohé pravda, najmä do dlažby zapracované sú jednoduché – len s textami, prípadne jednoduchou obrubou linajkovou.
Epitafy umiestnené v bočných kaplnkách sú umelecké výtvory. Po bokoch sú ozdobné stlpiky alebo pilastre vyrastajúce zo sokla, hore spájané kladím, tympanónom a pod. Nájdu sa aj riešenia na spôsob edikúl, ale jednoduchšie s plošnou rytinou, ale tie sú zvyčajne ozdobené jemne vypracovanými a priliehavými ozdobami, linajkami, prípadne aj erbami.
Epitafy pochovaných pod svätyňou farského kostola boli pôvodne rozmiestnené na stenách svätyne alebo sekundárne na dlažbe. Až počas ďalekosiahlych renovačných prácach v rokoch 1812-1816, kedy steny svätyne boli zakryté dreveným obložením, boli epitafy umiestnené do bočných kaplniek, postavených v prvej tretine XVII. storočia.
Na dlažbe svätyne ostalo len pár pôvodných kamenných tabúľ:
Pamätná tabuľa venovaná kardinálovi Petrovi Pázmaňovi, ktorá bola nad vchodom do sakristie a bola premiestnená pod okno kaplnky sv. Jána Krstiteľa.
Všetky hrobky pod svätyňou, trojlodím, prípadne pod kaplnkami boli koncom 18. storočia zamurované tak, aby sa nedalo prechádzať ani medzi celami hrobov. Stalo sa tak po vlúpaní a zneuctení hrobov.
Týmto chceme poukázať na tieto náhrobníky a povedľa nich aj na ďalšie tabule, nakoľko v literatúre sú len ojedinelé správy, neraz nejednotné alebo nepresné.
V kryptách pod svätyňou boli pochovaní:
Kardinál Anton Vrančič (17. 6. 1573)
Arcibiskup Ján Kutasi (17. 9. 1601)
Kanovi Kapronczali (1605)
Arcibiskup Pavol Varda (1549)
Arcibiskup Mikuláš Oláh (16. 1. 1568)
Uprostred:
Biskup Mikuláš Telegdi (25. 4. 1506)
Kanonik Alojz Robik (22. 12. 1701)
Na južnej strane:
Kanonik Pavol Zondinus (1558)
Kanonik Juraj Dubovský (1577)
Na presne neznámom mieste vo svätyni:
Andrej Papay (1553) Ambróz Thalassy (1593) Peter Škoda (1574) Mikuláš Proje (1731) Tomáš Dombroi (1580) Ján Batalič (1604) Ján Thalmi (1609) František Selepcheny (1611) Mikuláš Paulini (1630)
Pri rôznych úpravách a premiestňovaní zariadenia boli na dlažbe svätyne zistené tieto kamenné tabule (vyznačené na plániku svätyne):
Pôdorys svätyne dómu sv. Mikuláša – dnešný stav s vyznačením miest, kde boli na stenách pôvodne umiestnené epitafy premiestnené v18. storočí do bočných kaplniek–
4. Kanonik Kaproncai
5. Arcibiskup Pavol Varda
6. Arcibiskup Mikuláš Oláh
7. Arcibiskup Imrich Lósy
8. Kanonik Pavol Zondinus
9. Kanonik Matej Graecus
10. Biskup Ján Szászy
11. Kanonik Juraj Dubovský
12. Biskup Ján Cherődy
13. Biskup Mikuláš Telegdi
14. Kanonik Alojz Robik
15. Pam. Tabuľa kardinála Petra Pazmáňa
Hlavná lď kostola
Na severnej strane – pod vchodom na kazateľnicu nápis.
Na južnej strane na prvom stĺpe o sv. omšiach (základina) svät. biskupa Pavla Forgáča
Severná loď kostola
V mieste, kde je teraz oltár Nepošvrneného Počatia prebl. Panny Márie, v minulosti bol oltár Panny Márie. Na tomto oltári bola aj socha, ktorá je teraz na oltári všetkých svätých. Podľa vizitácií vieme, že tu na východnej stene a na dlažbe boli náhrobné kamene.
V krypte pod oltárom boli pochovaní:
Kanonik Mikuláš Novák (31.1.1603) Adam Šuškovič (1583)
Matej Poklostoi (18. 9.1585 Veliky Juraj (1588)
Pavol Olasz (30. 12. 1760)
Najstaršie epitafy farského chrámu sv. Mikuláša v Trnave pochádzajú z druhej polovice 14. storočia. Tieto dva epitafy boli premiestnené alebo zo staršieho románskeho kostola alebo z okolitého cintorína. Je pravdepodobnejšie, že boli v kostole. Počas stavby dnešného chrámu boli podľa niektorých údajov umiestnené v kaplnke sv. Juraja. (Bola zrušená až za stavby dnešnej priestrannej sakristie v prvej polovici 17. storočia.).
Oba epitafy sú na západnej stene severnej (ľavej) bočnej lode kostola (za spovedelnicou). Oba epirafy sú mramorové, tmavočervenej farby a umiestnené vedľa seba. Aj veľkosti sú skoro rovnaké: ľavý 127x240 cm a pravý 124x245 cm.
Tabule majú na vonkajšom okraji dvojitú ryhu, medzi ktorými sú tesané texty začínajúce vždy vľavo hore.
Precízne a jemné vypracovanie textov poukazuje na jedného kamenárskeho majstra. Všetky litery okrem prvej sú gotickou minuskulou vrátane rímskych číslic označujúcich letopočty. Nakoľko toto sú vôbec najstaršie epitafy v Trnave, sú aj najhodnotnejšie historicky. Pred uvedením textov ešte pripomenieme, že medzi niektorými slovami je ako oddeľujúce znamienko malý kosoštvorček (my ho tu označujeme bodkou).
Epitaf ľavý bol zhotovený pre zomrelú Katarínu, manželku Micdiana. Zomrela po sviatku Obrátenia sv. Pavla roku 1386, teda po 28. januári. Vnútorná plocha náhrobníka je hladká a vidieť len slabo rytý plochý reliéfny kríž.
Druhý náhrobný kameň hovorí o Kunegunde, manželke Eberhardiho, ktorá zomrela v deň sv. Egyda v roku 1373. Pred začiatkom textu je ležatý krížik. Náhrobník má uprostred jeden rytý erb: brnenie, na prilbici v podobe vežičky s nadstaveným chocholom a pod prilbou šikmo ležatý štít. Na štíte sa opakuje obraz vežičky s chocholom.
Južná loď
Najväčším epitafom kostola sv. Mikuláša je mramorový náhrobník krajinského sudcu Juraja Drugetha, umiestnený vedľa oltára Všetkých svätých.
Autorom diela je viedenský sochár Abrahám Hermann.
V krypte pod oltárom sú pochovaní:
Eufrozia Docziová Alžbeta Revayová
Mária Forgáčová Ján Drugeth
Valentín Drugeth Kristína Forgáčová
Mária Révayová Juraj Bánovský (7. 10. 1600)
Gőgh František (1629) Illyés Ján (23. 11. 1733)
A ďalší...
Severné kaplnky
Pod oknom je epitaf Jána Szászyho. Pod postavou je nápis, okraje sú vyplnené textami, ktoré začínajú na hornej hrane.
Na západnej stene je epitaf arcibiskupa Antona Vrančiča.
Kaplnka sv. Jána Nepomuckého (západná stena)
Kaplnka sv. Alžbety
V tretej severnej kaplnke je epitaf kardinála, arcibiskupa ostrihomského Františka Forgáča. Druhá časť textov je dole na čiernej mramorovej tabuli.
V krypte pod oltárom boli pochovaní:
Matej Zlatary (16.10.1611) Alžbeta Kerplichová (12.5.1724)
Južné kaplnky
V prvej južnej kaplnke oproti oltára sv. Jána Krstiteľa je epitaf arcibiskupa Imricha Losiho. Za oltárom je kamenná tabuľa. Pod oknom kaplnkz je pamätná tabuľa, ktorú dala vyhotoviť Ostrihomská kapitula na znak vďaky kardinálovi a arcibiskupovi Petrovi Pazmánovi (1630). Táto tabuľa bola pôvodne nad vchodom do sakristie.
V krypte pod kaplnkou boli pochovaní:
Naray Juraj (5. 12. 1699) František Petterffy (15. 1. 1736)
Kaplnka Božieho Tela
V strednej južnej kaplnke je oproti oltára epitaf ostrihomského arcibiskupa Jána Kuthasyho.
Na vrchnej rímse kladia je v kartuši erb s heslom a nasleduje text na tabuli.
Pred zhotovením terajšej dlažby bola tu náhrobná doska mešťana Tomáša Panzera a manželky Žofie.
Kaplnka sv. Doroty
Na západnej stene je epitaf arcibiskupa Mikuláša Oláha. Koncom 50. rokov minulého storočia bola zhotovená kópia Oláhovho náhrobníku pre Západoslovenské múzeum Trnava.
Sakristia
Pamätná tabuľa Andreja Mindszentiho (z roku 1577), ktorá bola pôvodne v kaplnke (zrušenej) sv. Juraja, potom na sakristii na západnej stene.
V sakristii je umiestnený obraz – maľba – sv. Michala archanjela, ktorý bol pôvodne v kostole sv. Michala.
Hlavný portál
Pred hlavným portálom dómu sv. Mikuláša boli tri kamenné dosky zo 17. storočia tu pochovaných.
Južný portál
Pri vchode je na severnej strane erb Pavla Holého, ktorému kráľ Matej 10. apríla 1488 za zásluhy udelil erb – kohút na snôpku. Na plastike, ktorá pochádza zo zrušeného slovenského kostola sv. Michala archanjela je zobrazený Holého erb s letopočtom 1498.
Okolie kostola
Pri úpravách terénu okolo dómu sv Mikuláša v rokoch 1949-1950 boli na severnej strane uložene rôzne kamene (údajne z krypty) pod kaplnkou Panny Márie. Medzi nimi sa nachádzali aj niektoré uložené údajne ešte v roku 1767. Na viacerých boli čiastočne zachovalé texty alebo obrysy písma a čísiel. Vtedy mi to nedalo pokoj a tak som viaceré pomeral a nakoľko sa dalo aj obkreslil. Prešlo niekoľko mesiacov a mesto Trnava kamene odpredalo, prípadne vyviezlo do zberu.
Pri západnej bráne cintorína bol v roku 1609 pochovaný ostrihomský kanonik Ambróz Ráczkővi.
Na Námestí sv. Mikuláša stojí súsošie sv. Jozefa. Vytvoril ho v r. 1731 I. Melzer. V dolnej časti súsošia sú sochy sv. Mikuláša, sv. Karola Boromejského a sv. Kataríny Alexandrijskej. O niečo vyššie zasa vidíme anjelikov s tesárskymi nástrojmi a na vrchol obelisku umelec postavil sochu sv. Jozefa s Ježiškom.
Kostol Nanebovzatia Panny Márie s kláštorom - Klariský (fotogaléria, pozri 1, 2, video1)
Keď sa dívame od baziliky smerom na Kapitulskú ulicu, vidíme vysokú vežu Kostola Nanebovzatia Panny Márie. Kostol i kláštor, v ktorom bývali klarisky, začali stavať čoskoro po tom, ako Trnava získala mestské privilégium. Obidve budovy prešli viacerými stavebnými úpravami. Prevažne barokovú podobu získali po úprave v r. 169-1693. Po zrušení niektorých reholí Jozefom II. až do roku 1945 tu bola vojenská nemocnica pre duševne chorých. Od r. 1956 v kláštore sídli Západoslovenské múzeum. Kostol je uzavretý. Z expozícií múzea si jeho návštevníci určite nenechajú ujsť bohatú zbierku keramiky, za ktorú múzeum vďačí najmä zberateľskej činnosti trnavského pekára a cukrára Štefana Cyrila Parráka. Azda rovnako veľký záujem prejavujú návštevníci múzea o unikátnu zbierku kostolných zvonov, a to nielen z trnavskej zvonolejárskej dielne, ale z celého Slovenska.
Budova divadla (pozri 1, )
Kostol sv. Jakuba st. Apoštola - Františkánsky
( fotogaléria, pozri 1, 2 , )
Z Trojičného námestia dostaneme sa Divadelnou ulicou ku Kostolu sv. Jakuba st. apoštola. Predpokladá sa, že tu bolo v čase budovania mestských hradieb benediktínske opátstvo. Už v r. 1325 sa tu spomína poškodený požiarom, v r. 1363 zasa gotický kostol. Zemetrasenie i veľké požiare kostol i kláštor veľmi poškodili, preto ho viackrát prestavovali a upravovali. Jeho dnešná podoba je zo stavby v r. 1689 – 1712. Vežu kostola dostavali v r. 1714. Na okraji štítu sú umiestnené sochy sv. Františka z Assisi a sv. Antona Paduánskeho. Tento barokový jednoloďový kostol má valenú klenbu s lunetami, ktoré dosadajú na mohutné piliere a vytvárajú tak priestor pre bočné kaplnky. V kostole je najviac oltárov v Trnave, 2 vo svätyni, 1 v sakristii, 10 v lodi kostola a 1 v kaplnke. Hlavný oltár má stĺpovú architektúru a v jeho strede je veľký obraz Svätý Jakub v gloriole. Namaľoval ho J. Zanussi v r. 1794: Práce tohto trnavského maliara zdobia oltáre aj vo farskom i uršulínskom kostole. Pod kostolom sú rozsiahle priestory, kde pochovávali príslušníkov františkánskej rehole.
Spolok sv. Vojtecha
(pozri 1, )
Budova radnice
(pozri 1, )
V hornej časti priečelia radnice nemôže ujsť našej pozornosti pozlátený veľký znak mesta – Kristova hlava v kolese, kde sú aj symboly dňa a noci a prvé i posledné písmeno gréckej abecedy.
Kostol sv. Jozefa - Pavlínsky
( fotogaléria, pozri 1, 2, 3, )
Z hlavnej ulice môžeme prejsť Trhovou ulicou na Paulínsku ulicu ku Kostolu sv. Jozefa. Začali ho stavať v r. 1616 kalvíni, preto má iba malú drevenú vežičku. Tento kostol má znaky raného baroka, ale jeho priečelie má ešte znaky sliezskej renesancie. Od r. 1670 kostol patril pavlínom, ktorí k nemu v r. 1701 pristavali kaplnku Panny Márie Loretánskej a v r. 1719 – 1724 v záhrade aj kláštor. Na hlavnom oltári je obraz sv. Jozefa Pestúna. Na strope kostola sú štyri oválne kartuše s obrazmi zo života sv. Jozefa.
Kostol sv. Heleny
(fotogaléria, pozri 1, )
Evanjelický kostol
(pozri 1, )
K myšlienkam reformácie sa hlásili mnohí obyvatelia mesta Trnavy už za necelých 30 rokov od datovania začiatku reformácie (31. 10. 1517).
Napriek nepriazni cirkevných predstaviteľov (arcibiskupa Mikuláša Oláha) počet evanjelikov postupne narastal, už v r. 1564 pôsobili v Trnave evanjelickí kazatelia (Peter Bornemisza, Gál Huzsár).
Oficiálny vznik cirkevného zboru je datovaný do r. 1576, do dnešného dňa pôsobilo v Trnave 34 zborových farárov.
Počet stúpencov učenia Martina Luthera postupne narastal, až bol vytvorený dvojrečový slovensko-nemecký cirkevný zbor. V období rokov 1605-1671 protestantom postupne patril súčasný kostol Sv. Mikuláša až si postavili na Františkánskej ulici nový kostol s vežou a zvonmi a vedľa neho postavili aj faru a školu. V období stavovských povstaní v r. 1671 – 1707 im bol kostol viackrát vrátený a odobratý, až o kostol definitívne prišli v r. 1707, resp. 1709 (rôzne pramene), keď ho museli odovzdať mestskej rade. Tá ho dala nakoniec opustený v r. 1730 zbúrať. K týmto, pre evanjelikov smutným rokom protireformácie, sa viaže aj obdobie prechodného zániku cirkevného zboru.
Až na základe tolerančného patentu Jozefa II. (vydaný 25. 10. 1781) sa mohli evanjelici v Trnave slobodnejšie stretávať, raz ročne vykonávali evanjelické služby Božie s Večerou Pánovou.
Cirkevný zbor sa podarilo obnoviť až v r. 1804 (farár Ján Viskidenský). Na bohoslužobné účely slúžila evanjelikom miestnosť v mestskej invalidovni – v budove bývalých kasární na Hornopotočnej ulici. Evanjelici tieto priestory užívali 137 rokov až do doby, keď bol postavený súčasný chrám Boží.
Základný kameň kostola bol položený 8. 9. 1923 a už za 13 mesiacov (26. 10. 1924) mohli vtedajší biskupi Jur Janoška a Samuel Zoch vykonať slávnostné posvätenie chrámu Božieho pred približne 6 000 veriacimi.
Evanjelický a. v. kostol je postavený podľa projektu architekta Jozefa Marka – je amfiteátrovito usporiadaný, trojloďový, z každej strany je jedna veža. V centrálnej veži je 5 súzvučných zvonov, ktoré sú dielom známeho trnavského zvonolejára Adolfa Fishera. Zvonová hra sa Trnavčanom ozýva podnes.
Počas druhej svetovej vojny cirkevný zbor prijal množstvo spoluobčanov židovského pôvodu, aby ich tak ochránil pred prenasledovaním.
Po druhej svetovej vojne bol počet členov cirkevného zboru pozitívne ovplyvnený prisťahovaleckou vlnou presídlencov z Maďarska, Bulharska, Juhoslávie a Rumunska ale i prisťahovaním obyvateľov z Hlohovca a Myjavy.
Cirkevný zbor v súčasnosti tvorí matkocirkev Trnava a dcérocirkev Sereď.
Synagóga ortodoxnej židovskej obce nachádza sa na ulici J. Haulíka a verejnosti nie je prístupná.
Kostol sv. Anny - Uršulínsky
( fotogaléria, pozri 1, 2, )
Keď prejdeme križovatku z Hollého a Halenárskou ulicou, sme už na Hviezdoslavovej ulici, ktorá spája staré centrum s novým centrom Trnavy. Hneď vľavo je súvislý blok budov s vchodom z Hviezdoslavovej i z Halenárskej ulice. Tieto objekty patria reholi uršulínok, ktoré sa venovali školskej výchove mládeže. I teraz tu opäť majú cirkevnú základnú školu i cirkevné gymnázium Angely Merici. V komplexe týchto ich budov je barokový Kostol sv. Anny. Postavili ho v r. 1773 – 1776. Kostol má oválny a jeho svätyňa štvorcový pôdorys. Hlavný stĺpový klasicistický oltár má v strede veľký obraz Jozefa Zanussiho sv. Anna vyučuje Pannu Máriu ako dieťa. Na západnej strane sa nachádza jeho ďalší obraz Kristus na Olivovej hore.Vpravo pod bočným oltárom Panny Márie v bohato zdobenej cínovej truhle sú ostatky troch košických mučeníkov, ktorých Svätý Otec Ján Pavol II. vyhlásil 2. júla 1995 v Košiciach za svätých.
Súsošie Najsvätejšej Trojice - Trojička
(pozri 1, )
Terajším centrom Trnavy je Trojičné námestie. Toto svoje pomenovanie dostalo podľa súsošia Najsvätejšej Trojice. Vytvoril ho v r. 1695 Ján Krištof Khien. Pôvodne tu mala byť iba socha sv. Floriána, ochrancu pred ohňom. Aj Trnavčania si vtedy ešte dobre pamätali na morovú ranu z r. 1679, rozhodli sa preto pre veľkorysejší projekt, a to vybudovať veľké súsošie. Na rohoch štvorstranného základu sochár postavil síce sochu sv. Floriána, ale na ďalších troch rohoch ešte aj sochy ochrancov pred morom – sv. Agátu, sv. Františka Xaverského a sv. Antona Paduánskeho. V strede základu akoby v hrobe je socha ležiacej sv. Rozálie, patrónky chorých na mor. Na skoro štvormetrovom stĺpe Najsvätejšia Trojica korunuje Pannu Máriu. Na stenách základu sú zavesené 4 kamenné kartuše so znakom Trnavy, Uhorska, Imakulaty (pôvodne do roku 1918 tu bol erb Habsburgovcov) a s erbom svätiaceho biskupa Štefana Dolného. Kamenné súsošie r. 1949 rozobrali a jeho časti boli až do r. 1989 uložené na rôznych miestach. Pôvodný plán bol rekonštrukcia súsošia a jej umiestnenie do rohu námestia pri pošte, kde je teraz menšia fontána. Trnavčania však rozhodne žiadali po rekonštrukcii jednotlivých častí a po nahradení tých, ktoré sa stratili, súsošie znovu umiestniť do stredu námestia. Od 21. novembra 1993 Trojička, ako ju skrátene, ale pritom dôverne, až nežne Trnavčania nazývajú, opäť stojí v strede námestia. Iba jej orientácia je namiesto k mestskej veži nasmerovaná k Bazilike sv. Mikuláša.
V 1818 bol vytvorený nový vchod do veže nad ktorých bolo sgrafito Krista s nápisom Nisi dominus custodierit civitatem, frustra vigilat, gui custodit eam (Ak pán nebude ochraňovať mesto, darmo bude bdieť ten, kto ho ochraňuje).
V r. 1739 – 1742 na vrchol umiestnili plastiku Panny Márie (Imakulatu), ale v r. 1786 ju víchor strhol. V r. 1791 tam osadili novú. Je pozlátená a v životnej veľkosti. Zvláštnosťou plastiky je to, že má tvár vpredu i vzadu. Symbolizuje skutočnosť, že Panna Mária sa k Trnave nikdy neobrátila chrbtom. V guli pod plastikou sú dokumenty z r. 1791 a 1939.
V rokoch 1938 – 1941 vežu rekonštruuje firma Pittel a Brausvetter pri ktorej boli sgrafitá prekryté omietkou a socha bola znovu pozlátená v dielni Petra Michaletza.
Rekonštrukcia prebehla i v rokoch 1997 – 1998. Vroku 1997 boli v útrobách sochy nájdené dokumenty z 30. rokov minulého storočia. Tieto boli následne vyňaté a uložené v okresnom archíve.Nahradili ich aktuálnymi dokumentmi ako odkaz pre budúce generácie. Posledná rekonštrukcia fasády veže v r. 2004 jej vrátila pôvodný renesančný vzhľad.
Nachádza sa tu informačné stredisko a v útrobách veže je expozícia približujúca históriu mesta.
(pozri fotogaléria, 1, 2, 3, 4, video1, video2,)
Už od mestskej veže na ľavej strane ulice M. R. Štefánika vidíme dvojvežové priečelie barokového Kostola Najsvätejšej Trojice. Pôvodne patril trinitárom, ktorí sa venovali vykupovaniu kresťanov z tureckého otroctva. Svoj kostol i s kláštorom si V Trnave postavili v r. 1720 – 1722. Od r. 1807 kostol spravovali benediktíni a od r. 1853 jezuiti. Na bohato zdobenom a pozlátenom oltári tohto jednoloďového kostola rakúsky maliar F. Maulbertsch zobrazil zakladateľov rehole trinitárov – sv. Jána z Mathy a sv. Félixa z Valois, ako vykupujú otrokov. Výjav je v žiari Najsvätejšej Trojice, ktorá je zobrazená v hornej časti obrazu. Na obidvoch stranách kostola sú plytké oltáre. Na oltárnom stole oltára Panny Márie (hneď prvý zľava) sú v sklenenej skrinke pietne uložené hlavy dvoch svätých košických mučeníkov, ktorí boli kňazmi jezuitskej rehole, a to Štefana Pongráca a Melichara Grodzieckého. Tretí s nich, Marek Križin, bol ostrihomským kanonikom, a preto jeho hlavu preniesli do ostrihomskej katedrály.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zdravím, opravte si prosím pri A. Bernolákovi roky:
"...– Antona Bernoláka. Tento rodák z oravskej Slanice študoval filozofiu v Trnave a v r. 1791 – 1997 pracoval ako tajomník ..."
Bernolák starší ako Metuzalem?
Pavol Procházka,9. 5. 2018 13:55